Wednesday, October 27, 2010

salah ke derma organ?

Penulis agak musykil bila isu ni kuar. =.="
Niat kita baik kan nk derma organ? Tapi mmg tak boleh...:'(
Penulis sembang2 la dgn pensyarah penulis, dia cakap derma organ mmg tak boleh.
Organ kita dipinjamkan oleh-Nya, kita lak nak bg org. Isk2... Kalau family nak derma sesama family lak cmne? huhu... Apa yg penulis dapat derma organ mmg tak boleh. Kalau tak salah ade ulamak dari arab yg mengatakan demikian...=) So skg penulis confious...=.="

moral of the story :
Bertanya kepada yang arif..=) Wallahualambissawab...=)

2 comments:

Anonymous said...

derma organ>???
tak salah...jika berlaku kemudaratan dibolehkan menderma organ...sememangnya kita dipinjamkan tetapi kalu dah mengundang kpd bahaya nyawa seseorg,kita kene menderma..namun seelok2nya kita mendrma kpd org islam.fatwa ulama juga dah membincangkn hal2 mcm nih...cuma kdg2 sesetengah ulamak yang terlalu sngt pegang kpd hukum,namun hukum itu tidak membebani manusia..seperti juga kita diharuskan makan babi bila mana keadaan mnjd mudarat.sdgkan kalu kita tahu babi itu haram,tp islam itu tidk payah dn susah...islam itu mnjaga kbjikan umatnya..jd bila mudarat,kita diharuskan mkn babi SEKIRANYA mmg dah tak ader mkanan laen utk dmkn n kalu tak mkn kita akan mati..jd itulah hukumnya...

Cahaya Keharumanku said...

trima kasih atas penjelasan tu...=) dlm situasi ni anda mksudkn mmg xboleh tetapi dibolehkan bila betul2 memerlukan dan bersebab...=)